Hoe zorg je ervoor dat de hire experience overeenkomt met de employee experience?

De verschillende fases van kandidaat naar werknemer:

Wat is pre-boarding? Pre-boarding

Pre-boarding is de fase die loopt van het akkoord op het voorstel tot aan de eerste werkdag.

Wat is onboarding? Onboarding

Met een effectieve onboarding zorg je ervoor dat een medewerker snel vertrouwd raakt met zijn of haar nieuwe functie en zich direct onderdeel van het team voelt. En zich vooral welkom voelt.

Wat is reboarding? Reboarding

Reboarding richt zich op medewerkers die voor een aanzienlijke tijd afwezig zijn geweest, vanwege zwangerschap, burn-out, langdurig ziekte of andere persoonlijke omstandigheden, en nu weer terugkeren naar jou. Met een goede reboarding zorg je voor een duurzame terugkeer.

Waarom pre-boarding?

Een vloeiende integratie

Pre-boarding is de fase die loopt van het akkoord op het voorstel tot aan de eerste werkdag. Dit is een belangrijke en in onze ogen essentiële fase gedurende de hire experience en is erop gericht de betrokkenheid van de aanstaande medewerker te vergroten en zich welkom te laten voelen. In deze periode maakt de nieuwe medewerker alvast kennis met toekomstige collega’s, wat een vloeiende integratie in het team ondersteunt.

starten met pre-boarding?

Creëer succes vóór de eerste werkdag

Verhoogt de werknemerstevredenheid

Versnelt het onboardingsproces

Verbetert retentie

Creëert positieve bedrijfscultuur

Waarom onboarding?

Een warm welkom voor nieuwe medewerkers

Direct contact

Waarschijnlijk heb je heel wat inspanningen geleverd om die nieuwe medewerker aan boord te krijgen. Je hebt zorgvuldig nagedacht over de vacaturetekst, talloze gesprekken gevoerd, arbeidsvoorwaarden besproken en interne evaluaties uitgevoerd op sollicitatiebrieven en -gesprekken. Dan zou het zonde zijn als die nieuwe medewerker na korte tijd al naar een concurrent vertrekt, simpelweg omdat diegene zich niet op zijn plek voelt binnen jouw organisatie. In feite gooi je dan geld weg. Gelukkig kun je dit voorkomen door een effectieve onboardingsprocedure.

Met een effectieve onboarding zorg je ervoor dat een medewerker snel vertrouwd raakt met zijn of haar nieuwe functie en zich direct onderdeel van het team voelt. Dit leidt tot meer betrokkenheid bij het werk en een verhoogde tevredenheid. Door deze aanpak zul je als werkgever profiteren van een toename in productiviteit.

Onboarden is een soepel proces voor nieuwe medewerkers, waar zij zelf niets voor hoeven te doen. Dit proces kan eenvoudig worden gestandaardiseerd, waardoor elk detail wordt meegenomen. Aan de andere kant is inwerken maatwerk en specifiek afgestemd op de functie en taken van de nieuwe medewerker. Het inwerktraject hangt ook deels af van de werkervaring en vaardigheden van het nieuwe teamlid, het type functie, de directe collega’s en de manager.

Waarom reboarding?

Een vlotte en fijne herstart

Jouw medewerker is er al een tijd tussenuit, heeft al even niet deelgenomen aan het arbeidsproces en dat kan best even spannend zijn voor jou en de medewerker om de draad weer op te pakken. Er is intussen veel gebeurd. Een zachte landing helpt bij de duurzame terugkeer. Denk hierbij aan het bijpraten over lopende projecten, hen opnieuw verwelkomen in de sociale structuur van jouw bedrijf, de meest recente ontwikkelingen delen, kennismaken met nieuwe collega’s etc.

Direct contact

NIEUWSGIERIG NAAR DE MOGELIJKHEDEN?

Neem contact op met onze professionals.