Het aantrekken van de juiste professionals is in deze competitieve arbeidsmarkt voor veel bedrijven een uitdaging. Dit benadrukt het belang van secundaire arbeidsvoorwaarden voor professionals, bij het kiezen van een werkgever. Vooral nu, in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, hebben werkzoekenden een goede onderhandelingspositie. De realiteit is dat je dan soms achter het net vist.

Naast een goed salaris en uitdagende werkzaamheden, maken creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden vaak het verschil. Deze extra voordelen maken het werk aantrekkelijker en helpen daarnaast bij het behoud van werknemers.

Als werkgever heb je heel wat troeven in de hand. Heb je al eens gedacht aan deze creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden?

Het verschil tussen primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden

Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de basiselementen van een arbeidsovereenkomst, daaronder vallen het salaris, de arbeidsduur en de wettelijk vastgestelde vakantiedagen. Deze basisvoorwaarden zijn vrij uniform en bieden weinig mogelijkheden voor onderscheid.

Secundaire arbeidsvoorwaarden daarentegen zijn optioneel. Het zijn de extra voordelen die een werkgever kan bieden naast de primaire arbeidsvoorwaarden. Het is per bedrijf verschillend wat je wel en niet krijgt en hoeveel. Voorbeelden zijn extra vakantiedagen, auto van de zaak, reiskostenvergoeding, bonussen, thuiswerkvergoedingen, opleidingsbudget en pensioenregelingen, fungeren als ‘extraatjes’ die steeds vaker de norm worden in de concurrerende arbeidsmarkt.

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn meestal gericht op het verbeteren van het lichamelijke en mentale welzijn van medewerkers en kunnen variëren van extra vrije dagen tot bedrijfsvakanties en de mogelijkheid om thuis te werken.

In 2024 is het bieden van secundaire arbeidsvoorwaarden essentieel voor organisaties om op te vallen. Dit betekent dat bedrijven naast de standaard secundaire voorwaarden unieke extra’s aanbieden.

Belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarden

Binnen de secundaire arbeidsvoorwaarden ontstaat een onderscheid tussen traditionele en creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden. Voordat we verder gaan met de creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden, zijn hier een aantal voorbeelden van ‘traditionele’ secundaire arbeidsvoorwaarden. Ondanks dat deze prima zijn, trek je er geen sollicitanten mee over de streep.

Voorbeelden van traditionele secundaire arbeidsvoorwaarden

✅Dertiende maand

✅Extra betaald verlof

✅Pensioenregeling

✅Collectieve (ziektekosten)verzekering

✅Eenmalige winstuitkering

✅Hybride werken: de mogelijkheid tot thuiswerken

✅Auto van de zaak

✅Flexibele werkuren

✅Opleidingsmogelijkheden

✅Laptop of telefoon van de zaak

✅Reiskostenvergoeding

Creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden

Nu je weet wat traditionele secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, is het tijd om creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden benoemen. Hierbij een aantal ideeën waarmee je sollicitanten over de streep trekt én werknemers behoudt.

Sporten voor extra vakantiedagen
Een bewezen effectieve methode om werknemers te motiveren en gelijktijdig het ziekteverzuim te laten dalen, is sporten voor extra vakantiedagen. Je biedt als werkgever een gratis sportabonnement aan en vervolgens ontvangen de werknemers voor elk gesport uur een aantal minuten vakantie erbij met een vooraf afgesproken maximum extra aantal dagen verlof.

Werken vanuit een ander land
De zogenoemde ‘workation’ (werken vanuit een ander land) wordt alsmaar populairder. Voor mensen is het steeds normaler om thuis te werken, dus waarom niet vanuit een ander en vaak warm land? Steeds meer werkgevers vinden het prima als hun werknemers een poosje vanuit het buitenland werken.

Baaldagen
Iedereen zit wel eens niet lekker in zijn of haar vel en is eigenlijk toe aan een dagje vrij. Door een of twee baaldagen per jaar aan te bieden, geef je werknemers de ruimte om even hun rust te pakken als ze dat nodig hebben. Het inzetten van een baaldag is voor managers en HR direct een teken om even polshoogte te nemen of het slechts gaat om een offday of dat er meer aan de hand is. Met het aanbieden van baaldagen laat je begrip zien voor de mentale gezondheid van je werknemers. Dit wordt door (potentiële)werknemers gewaardeerd.

Massage op het werk
Een massage tussen het harde werken door; wie wordt er niet blij van? Huur als werkgever bijvoorbeeld één keer per maand een masseur in die een paar uurtjes massages verzorgd. Met dit soort kleine (en goedkope) extra arbeidsvoorwaarden kun je sollicitanten over de streep trekken en werknemers tevreden houden. Dit soort kleinigheidjes versterkt eveneens je werkgeversmerk.

Doorgroeimogelijkheden & betaalde opleidingen
De mogelijkheid om in de toekomst een hogere functie binnen het bedrijf te krijgen, is voor veel werknemers en sollicitanten een positieve impuls. Naast het aanbieden van doorgroeimogelijkheden, kun je werknemers ook het volgende aanbieden: interne opleidingen, trainingen, opleidingsvergoedingen, ontwikkelbudget, gratis coaching of betaalde lidmaatschappen voor apps of tools. Op die manier laat je zien dat je het als werkgever écht ziet zitten met je werknemers en dat je bereid bent in hun te investeren. Dat geeft de werknemer vertrouwen en houdt ze gemotiveerd.

Gratis gezonde lunch, vers fruit of fitnesshorloge
Net als sporten is gezond eten een van de belangrijkste factoren voor een goede weerstand. Om het ziekteverzuim zo laag mogelijk te krijgen, is het belangrijk om je werknemers te stimuleren om te sporten en gezond te eten. Biedt gratis gezonde lunches aan, zorg dat er altijd vers groente en fruit beschikbaar is of geef je werknemers een fitnesshorloge die de hartslag, aantal stappen en de sportieve prestaties meten en bijhouden. Voor veel mensen werkt dit motiverend.

Extra vakantiedagen
Niets is voor werknemers belangrijker dan een goed salaris en een goede balans tussen werk en privé. Door extra vakantiedagen aan te bieden, speel je in op de positieve emoties van de (potentiële) werknemers. Al zijn het maar een paar dagen extra per jaar; extra vrije dagen vormt een aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Je kunt er ook voor kiezen om in plaats van extra vakantiedagen, personeel extra vrije te geven bij bijvoorbeeld een verhuizing of verjaardag. Ook onbeperkt vakantiedagen spreekt heel veel mensen aan.

Kantoorhond of je hond mee naar kantoor
Deze secundaire arbeidsvoorwaarde is een beetje tricky, omdat het ook mensen kan afschrikken. Toch geven onderzoeken aan dat het vaak positief ontvangen wordt. Een kantoorhond of het meenemen van je hond naar kantoor werkt stress verlagend en werknemers komen eerder aan hun lichaamsbeweging door het uitlaten van de hond.

Spelletjes op het werk
Een beetje ontspanning op het werk is altijd goed door het aanbieden van verschillende spellen. Denk daarbij aan een tafeltennis- of voetbaltafel, dartboard, Playstation, VR-games, of Nintendo Switch. Maar ook een potje kaarten of 30 seconds doet wonderen. Wat het ook is; meldt dit soort zaken altijd in de vacaturetekst, aangezien dit mensen een positief beeld geeft van de tendens op de werkvloer.

Nieuwe trend: groene arbeidsvoorwaarden

Groene arbeidsvoorwaarden winnen aan populariteit. Het zijn specifieke voorwaarden die medewerkers stimuleren om duurzame keuzes te maken die bijdragen aan de duurzaamheid van zowel werknemer als bedrijf en een positieve impact hebben op het milieu. Voorbeelden van groene arbeidsvoorwaarden zijn bijvoorbeeld een hogere thuiswerkvergoeding om thuiswerken te stimuleren, een mobiliteitsbudget of fietsplan, een hogere reiskostenvergoeding voor werknemers die fietsen naar het werk, het creëren van een duurzame werkplek en zelfs een budget voor woonverduurzaming komt tegenwoordig regelmatig voor. Dit draagt niet alleen bij aan een beter milieu, maar verhoogt ook de trots en loyaliteit van werknemers.

Conclusie

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn van extraatjes naar een fundamenteel onderdeel van een aantrekkelijk arbeidsaanbod gegaan. In een krappe arbeidsmarkt kunnen deze voorwaarden een doorslaggevende factor zijn in de strijd om talent. Met de opkomst van creatieve en groene arbeidsvoorwaarden positioneren bedrijven zich als aantrekkelijke en verantwoordelijke werkgevers, klaar om de uitdagingen en kansen van de moderne arbeidsmarkt aan te gaan. Creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden niet alleen een manier om werknemers aan te trekken en te behouden, maar ook om de bedrijfscultuur te verbeteren en werknemers te laten zien dat je om hun geeft. Het is dus belangrijk om creatieve secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden die passen bij de waarden en doelen van de organisatie en die werknemers aanmoedigen om zich volledig in te zetten voor de organisatie. Dat betaalt zich altijd uit!

Neem contact op