H&L Accountants & Belastingadviseurs richt zich volledig op het adviseren van MKB-ondernemers. Ze streven ernaar om, tegen een verantwoord tarief, de beste in het vakgebied te zijn. Met hun team van toptalenten gaan ze verder dan alleen het opstellen van jaarrekeningen en het indienen van fiscale aangiftes; het doel is om waarde toe te voegen. Dit doen ze met de nieuwste online tools voor periodieke rapportages, zoals kwartaal- en maandcijfers, zodat er altijd bijgestuurd kan worden wanneer dat nodig is. Daarnaast bieden ze echte ondersteuning op salaris- en HR-gebied – dus veel meer dan alleen de verplichte loonstrook en kun je bij ze terecht voor fiscale optimalisatie, bijvoorbeeld wanneer het gaat om het kiezen voor of wijzigen van de bedrijfsstructuur. Alles is erop gericht om elkaar en hun klanten vooruit te helpen en het resultaat te vergroten.

Op 1 januari 2000 zijn ze begonnen in dezelfde straat als waar ze nu gevestigd zijn in Etten-Leur. Toen ze uit hun jasje groeiden zijn ze met een team naar een groter pand verhuisd in Roosendaal. Daarna werd een tweede vestiging in Sprundel een feit. Door de grote groei van het aantal klanten en de teams in Sprundel en Roosendaal rees de vraag of ze een derde vestiging zouden openen of zouden verhuizen naar één groot pand. Het antwoord op deze vraag werd uiteindelijk: verhuizen. Inmiddels is H&L Accountants & Belastingadviseurs gevestigd in een schitterend, recent volledig gerenoveerd pand aan de Bredaseweg 115 in Etten-Leur, dezelfde straat waar het ooit allemaal begon.

Groei door passie en vernieuwing

De reden dat H&L Accountants & Belastingadviseurs in een korte tijd zo snel gegroeid is? Dat heeft volgens Richard Guit (Accountant & Partner) te maken met passie en vernieuwing. “Heel Accountancyland roept om vernieuwing en specialisatie in bepaalde bedrijfstakken maar veel kantoren krijgen dit niet voor elkaar. We zijn ooit begonnen met 40 klanten en toen bestond het klantenbestand al voor 25% uit de tweewielerbranche. Dit is vandaag de dag nog steeds zo en we zijn uitgebouwd tot marktleider in Nederland: er is bijna niemand in tweewielerland die H&L Accountants & Belastingadviseurs niet kent, van Groningen, naar Zeeland tot aan Limburg. Dus wat veel kantoren proberen is ons gelukt en daar zijn we trots op. De overige 75% van onze klanten bestaat uit andere branches in het MKB segment.”

Anders doen dan anderen

“Bij onze klanten proberen we het anders te doen dan anderen. Dat verschil proberen we te maken met de mensen. Onze slogan is niet voor niks: ‘Menselijke meerwaarde’, daarom is het erg belangrijk dat we goede mensen aannemen.”

Net als voor vele andere accountantskantoren is het vinden van personeel een uitdaging voor H&L Accountants & Belastingadviseurs. In deze branche is het soms lastig om je te onderscheiden van concurrenten. Toch gaat dit de organisatie goed af. Ook op dit vlak draait het weer om ‘het anders doen dan anderen’. Op hun werken-bij pagina vertellen ze bijvoorbeeld over hun moderne bedrijfspand, de mogelijkheid om thuis te werken en dat er dagelijks een lekkere en gezonde lunch voor de medewerkers wordt verzorgd. Maar wat hen als kantoor vooral onderscheidt is het feit dat ze niet in hokjes denken. Je krijgt alle vrijheid om je te ontwikkelen en naast je werkzaamheden ook andere werkzaamheden of projecten op te pakken. Dat zijn kansen die je bij een ander kantoor niet zo snel zal krijgen.

Richard vertelt: “We zijn de samenwerking aangegaan met Forp omdat het model dat zij hanteren aansprak. We doen ook zaken met andere headhunters die een model hanteren waarbij een percentage van 20 – 25% over het bruto jaarsalaris wordt gevraagd. Forp kwam aan en zei: “wij doen het anders”. Met ons model ga je voor 10 weken met elkaar een samenwerking aan voor een vast bedrag per week. Het draait hierin wel om een stukje vertrouwen. Het is zonder garantie dus als er geen kandidaat gevonden wordt ben je het geld kwijt, maar als er wel iemand wordt gevonden is het een stuk goedkoper dan die 20 – 25% fee over het jaarsalaris.”

Samenwerking met uitstekend resultaat

Richard is in contact gekomen met Forp via Ole, de Business Controller van Forp. Hij kende Ole al vanuit de familiesfeer dus er was een bepaalde gunfactor waardoor Richard dacht: laten we het gewoon proberen. Richard vertelt: “En met goed resultaat, nee, eigenlijk uitstekend resultaat. Precies in de laatste week heeft Janine een hele goede kandidaat aangedragen die inmiddels is begonnen. We zijn super tevreden.

De samenwerking verliep goed en precies zoals we hadden afgesproken. We kregen wekelijks een update vanuit Janine met de stand van zaken en ook het plan, het opstarten, de zoektocht, de procedure hebben we gevolgd. Het is volgens plan gelopen en het contact was gewoon goed.”

Als we vragen aan Richard waarom hij Forp zou aanbevelen aan anderen vertelt hij: “Jullie doen het anders dan anderen, zijn een jong en dynamisch bedrijf en ik denk dat jullie daardoor ook de young professionals aanspreken. Jullie hebben een goed netwerk in de regio, zijn groeiende en dat doen jullie, net als H&L Accountants & Belastingadviseurs, vanuit passie en vernieuwing. Het zit hem net zoals dat bij ons zo is, in het anders doen dan anderen.

Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om het leveren. Het kan natuurlijk gebeuren dat dat een keer niet lukt, maar als je met elkaar zaken doet, en dat was in dit geval de eerste keer, dan is het wel cruciaal dat er wordt geleverd. Als dat niet was gebeurd dan waren jullie één van de vele geweest die hadden geroepen ‘wij kunnen dat’, maar jullie hebben gewoon bewezen dat je het anders doet dan de rest én er is geleverd. Die combinatie is goed.”

Nieuwe opdrachten

Op de dag dat het interview werd afgenomen is Forp direct begonnen met een nieuwe opdracht voor H&L Accountants & Belastingadviseurs en weer met goed resultaat: binnen 10 weken is er  een Salarisadviseur gevonden die in september gaat starten. Momenteel loopt er weer een nieuwe opdracht waarin we op zoek zijn naar een Accountant AA en een Manager Accountancy/ Relatiebeheerder. Het is fijn dat H&L Accountants & Belastingadviseurs Forp het vertrouwen geeft en ons als trouwe partner ziet op het gebied van HR & Recruitment.

Opdracht 1. Senior Assistent Accountant: begonnen begin september 2023. Vacature ingevuld begin november (in 9 – 10 weken)

Opdracht 2. Salarisadviseur: begonnen eind januari 2024. Vacature ingevuld: begin april (in 9 – 10 weken)

Huidige opdracht: Accountant AA – Manager Accountancy/ Relatiebeheerder. Gestart begin maart 2024. Nog lopende.

Neem contact op